tisdag 7 juli 2009

Long time no..ööh...bloggförfatting

Det händer inte så mycket. Egentligen. Jag har nog bara dött bloggdöden en sväng.
Igår började jag träna igen efter en liten träningspaus på ca två en halv vecka (pga hetta, extrem lathet och extrem brist på lust). Det var hur som helst rackarns underbart att komma igång igen. Paus idag men
  • imorrn: styrka och powerwalk
  • torsdag: danspass
  • fredag: styrka igen.
Jojo! Ni undrar väl vad jag skulle träna för pass? Eller? Johooo, erkänn!
Hur atlet får man vara egentligen? Grym är ja!

Jag har under min frånvaroperiod från la blög (franskt uttal) städat källarutrymmen hos min farfar. Det finns en del och röja där. Farfar har nog inte kastat någonting de sista 40 åren.
Jag lade, vid min flytt till Halmstad, beslag på typ ett helt rum i källaren och det som stod kvar nu i kartonger och påsar, ca 3 år efter min hemkomst visade sig vara, hör och häpna, mest skräp. (Oh, really?)

Jag hade i min ägo b. la.
  • Ett flertal oerhört fula blomkrukor
  • Lönespecar från 2002-2004 samt bruksanvisningar på mikros och stereo (!) och en död TV
  • En tavla som jag gillar jättemycket men som inte passar i mitt hem
  • En VHS med Grynet (?!!)
  • Ett band från 70-talet nångång när jag och brorsan sjunger barnvisor. Love it! Inte så fint men rart på nåt sätt ändå. Å det sötaste är när ja läxar upp min bror och talar om att han sjunger fel. Han svarar "Men ja kan junte bättre" och så blir vi väldigt osams. Storasyrra ÄR ja goddammit. Gör man sitt bästa kan man inte bättre och då är det ju som det är. Fööölåt brosch!
  • En jätteful Gyllene Tider-tischa från sommarkonserten typ...ööh...-04(?) i smal modell (redan då) och därför ingen favorit ens när det begav sig- får nog klassas som det sämsta köpet nånsin...eller bland de sämsta i allafall.

I could go on forever men who cares?
Hursomhelst står det nu ca 12-13 kartonger med allmänt skräp och bös, tyger (som skulle bli gardiner och kuddöverdrag men som inte blev det eftersom jag blir arg redan då jag trär lånad symaskinsdjävel) och gamla fuktiga källarskadade kläder som väntar på en sista färd till das tippen.

Förra veckan fick jag ringa giftinformationen.
Min dotter smakade på en garderobsblomma (eller som den heter på latin; Zamioculcas zamiifolia) som jag så obetänksamt placerat i hennes rum.
Jag hade det dåliga omdömet att gå och kissa under 8 sekunder och hittade min dotter knaprandes på ett blad då jag kom tillbaka. Vid skarp tillsägelse valde min dotter att knapra lite till på bladet för hon...är sån/har DAMP eller ADHD/är hörselskadad/känner att min kärlek för henne är oerhört begränsad en vecka i månaden etc...välj själv.

Efter en stund ville min dotter slita av sig tungan så jag ringde min mamma, googlade garderobsblomma och checkade giftinformationsplanschen på insidan av städskåpsdörren- samtidigt. Ringde sedan giftinformationen och pratade med en oerhört sympatisk kvinna som berättade att det var fullt förståeligt att K ville slita av sig tungan då lite tuggeri på denna växt är att jämföra med mumsande på chilifrukter. Genererar på sin höjd i lite blåsor på tungan eller kräkningar men inget dödligt. Jag kan konstatera att jag är glad att jag inte jobbar på giftinformationen.

Sympatiska giftinformationskvinnan: "Ja, det där är inge vidare. Vi smakade ju lite på den där innan vi fått några larm på den så vi skulle veta vad som hände".

Snälla nån!

Fabricerad chef: Idag inleder vi en ny testvecka gott folk och eftersom vi inte fått nån påringning på flugsvamp nersköljt med 30 cl Cillit Bang (hatreklam) och tilltugg av garderobsblomma kan väl nån bara prova som hastigast till förmiddagskaffet. Vi måste ju ha en klar bild av problematiken och reaktionsmönstret om det ringer nåt pucko...Frivillig, nån? Nå? Seså!

Note to self: Sök INTE jobb på Giftinformationen!

Vad har vi lärt oss nu?

  • Placera inga växter-möjligen plast- i dotters rum.
  • Lev med att det nytapetserade rummet nu har en tapetyta som lyser ful-blå där en bit ny tapet är bortsliten (nån som varit ointresserad av att sova eller har för lite leksaker kan ha varit i farten)
  • Vi har lärt oss att min dotter är fullt kapabel att klättra upp i fönster.
  • Vi har lärt oss att uppskatta det väsen som är dagis och räknar nu ner till vecka 29. Fast det visste vi redan.

Sen har vi inte lärt oss något mer. Tror ja.

2 kommentarer:

  1. El Dirro Skratto8 juli 2009 kl. 02:52

    Jag dör. DU har dödat mig. Ont i magen. Nu kommer jag kunna sova gott...

    SvaraRadera
  2. Huga! Ont i magen? Garderobsblommamumsat?

    SvaraRadera