torsdag 29 januari 2009

Farligheter

Om man har en liten "snart tre" så har man ett visst ansvar.
Jag ska ta hand om liten på bästa tänkbara sätt. Fostra till en fin människa med bra (mina) värderingar samt akta för faror.

Idag var jag K och hennes mormor på väg upp på stan för att trängas på marknad
Ni anar inte hur glad jag är att jag äntligen fick bli en av de som kör barnvagn på torget bland miljoner stånd, folk och heliumballonger. "HAHA; JA GÅR HÄR FAST JA INTE HAR LUST MEN JA VET ATT NI ÄR MÅNGA SOM GNISSLAR TÄNDER NU OCH DET GILLAR JAG"
Vi stannade vid bankomaten och K slentrianpillar i kvittopapperskorgen
Jag (trött): Låt bli!
K ignorerar
Mormor: Nej lilla gumman ta inte där, du kan bli sjuk.
HUH?!

Nä ja vet inte men det kanske är så.
Läskigt! Undrar vad för sjuk?
Note to self: Ta aldrig på kontoutdragspapperskorgen-någonsin!

Jag använde mig visserligen av en liknande hotbild i lekparken häromdagen.
Jag pratade i telefon med en vän och plötsligt hör jag mig själv säga följande

Jag: NEJNEJ! Va görru? Lägg av med det där- du kan få ont i magen!
Vän: Va gjorde hon?
Jag: Slickade på väggen i lekhuset
Vän: (skrattar ihjäl sig)

Eller näe...ja kanske skulle ha sagt hon kan få stickor på tungan, det är väl mer troligt än magont? Det är ju (precis som min vän sa precis innan ihjälskrattningen) ganska typiskt mammor att alltid använda sig av frasen"Inte så, du får ont i magen"

Det här är en annan av mina klassiker:
Nej, gå inte där/ta inte där (vid parkeringsautomater) för där har hunden kissat/bajsat
I enstaka fall utgörs skrämselpropagandan även av fyllegubben (som också kissar överallt tydligen).

Vid kvällens pannkaksstekning tittade ja till K som numera vill titta på TV 1-2 dm från rutan (Får man fyrkantiga ögon då eller hur är det?)
Hon är även oerhört förtjust i att ta på rutan, köra leksaksbil på rutan och visa hur kaninen hoppar på rutan etc.

Jag: Nej du håller inte på med tv-rutan, inte röra den- HÖÖÖRDUDÄÄÄÄ! Då kan den gå sönder och då skär du upp hela händerna och vi får sitta på sjukhuset hela natten.
K: Men troligtvis kärringdjävel...

Näe så sa hon ju inte förstås... Men min fras är dessvärre sann.

Vad ja menar är att det faan inte är lätt att vara förälder. En ständig stress och press pumpar i dig att vakta din duvunge för faror. Då är det väl inte så konstigt att man då och då fäller konstiga uttalanden ELLER brister ut i en sång på stan då liten ber om det?
Häromsistens kom ja på mig själv att skråla glatt: HAN SATTE FOTEN I EN POOOOOTTAAAAAAAAA Å KUNDE INTE KOMMA LOSS...
Undrar om det var nån av er som glodde idiotförklarande på mig utanför H&M...

1 kommentar:

  1. Köra omkring bland miljoner stånd. Det låter lite jobbigt. Är du en sån heting?

    SvaraRadera