måndag 23 februari 2009

Ett minne

Jag var kär i pappas kompis.
Jag var 11 eller 12 år gammal. Pappas bästa kompis Lasse var kort med massor av mörkt hår och tjocka glasögon (jag menar verkligen JÄTTETJOCKA). Han var blek och lös i hullet och han rökte hela tiden. Han var den där mumlande sorten.
Den sorten som kanske inte är så rolig egentligen men som glimmar till hur mycket som helst emellanåt (eller ganska ofta).
Min familj och hans åkte till Åland två somrar på raken.
För mig är Åland sjösjuka på färjan med spypåse framför näsan. Mådde sjukt dåligt vid 27 sekundmeter men spydde aldrig.

Vi solade på bryggan- ganska trist, fiskade och tippade mamma på svanskotan då vi skulle dra båten ordentligt i land och rycker i linan så smartmamma (som ställt sig i båten för att förmana) trillar baklänges och slår på ända. Det är faktiskt en helt underbar scen med mammas ben i vädret i båten som är fångat på VHS, endast, tyvärr. Bilden hoppar lite för pappa håller i kameran och håller på att skratta ihjäl sig. Ljuva 80-tal.
Vi ungar paddlade i våra gummibåtar långt ut på Ålandshav iklädda flytvästar. Hoppade även från bryggan iklädd flytväst 1000 ggr om dagen - Perfekt för mig som var (och är) rädd för vatten. Varje gång vi skulle ut och fiska fick man kränga på sig en dyngsur flytväst som badat hela dagen. (Vilken badoholicflytväst)

Kvällarna var vigda till kortspel och grogg. Vi barn fick noll grogg (boooring)
Shit! De blandade med Cola eller Citronfanta tror ja- YUUUÄCKIE! (Brorsan? Vare inte så?)
Vi fick inte delta så mycket i kortspelet (om vi inte gästspelade då nån gick på toa) men vi fick sitta med, bredvid, och spela kort på egen hand vi ungar...tack då.

Lasse och pappa vräkte sig ur roligheter hela tiden. Vi skrattade så vi tjöt. Å det spelades bl a. Björn Afzelius. Tusen bitar. En väldigt fin låt textmässigt som Lasse och pappa sågade. Drev med varenda rad.
Jag hörde låten ikväll. Min dotter satt i knät på mig och sa "såja" när tårarna plaskade nerför mina kinder.
Lasse gick bort för väldigt många år sen men jag tänkte förstås på honom då jag hörde den.
Å så tänkte ja på Partyskum. Man kunde köpa det på Ålandsbåten. Strutformad påse med rosa och vita stora skumgodisar som var så djäääävla goda. Å så pingvinburkarna- som aldrig tog slut. Och Fruitdrops.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar